Tuore tutkimus: asukastyytyväisyys korkealla yhteisöllisessä asuinkorttelissa
Kotikatu365-asuin- ja palvelukortteleiden asukkaiden tyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti. Uusin kyselytutkimus tehtiin syksyn 2023 aikana yli 600 asukkaan Lipporannassa Oulussa, ja sen mukaan asukkaiden tyytyväisyys on erinomaisella tasolla. Valtaosa Feelback Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastanneista kokee arkensa helpottuneen ja hyvinvointinsa parantuneen alueen Kotikatu365-palveluiden ansiosta. Lähes kaikki vastaajat käyttävät säännöllisesti asukkaiden yhteistiloja, joista tärkeimmiksi kyselyssä nousivat kuntosali, kokous- ja juhlatila sekä vierashuone.
Kyselyn tulosten mukaan asukkaiden tyytyväisyys Kotikatu365 -asumis- ja palvelukonseptiin on korkealla ja Lipporannassa asumisen kokonaisarvio nousee 4,37:ään asteikolla 1-5. Operaattorin palveluista henkilökohtainen ja aulapalvelu ja digitaalinen palveluportaali yltävät kärkisijoille tyytyväisyysmittauksessa.
Kotikatu365 on kokonaisuutena vastannut hyvin asukkaiden odotuksia ja he ovat valmiita suosittelemaan konseptia muille. Suositteluaste (NPS=33) on Feelbackin mukaan selvästi korkeampi kuin asukaskyselyissä keskimäärin.
Tulokset osoittavat, että Kotikatu365-palvelut tuovat selkeitä hyötyjä asukkaille: heidän viihtyvyytensä ja hyvinvointinsa ovat lisääntyneet ja arkensa helpottunut. Iäkkäämmät asukkaat ja perhekunnat kokevat turvallisuudentunteensa parantuneen yhteisöllisessä asuinympäristössä. Kuukausittaista asuntokohtaista palveluvastiketta vastaajat pitävät kohtuuhintaisena.
Vastanneista lipporantalaisista peräti 98 % käyttää asukkaiden yhteisiä tiloja, 62 % viikoittain tai jopa päivittäin. Vastaajien mielestä tärkeimmät yhteistilat ovat kuntosali, kokous- ja juhlatila sekä vierashuone, jonka asukas voi varata omalle vieraalleen. Noin 500 neliön yhteistiloihin kuuluu lisäksi lobby, saunaosasto, yhteinen olohuone lehtineen ja tv-kanavineen, etätyötilat ja lasten leikkihuone. Yhteistilojen ohella palveluista tärkeimpinä pidetään yhteiskäyttötavaroita ja digitaalista palveluportaalia, jonka avulla on mm. helppo kutsua naapureita yhteisiin tapahtumiin ja tilata alueen palveluja.
Lipporannan asukaskyselyn suoritti tutkimustalo Feelback Oy, ja siihen vastasi yli 200 henkilöä. Suurin osa vastaajista on asunut alueella vähintään vuoden ajan, ja joukossa on sekä asunnon omistajia että vuokralla asuvia.